Pasaulinė Širdies Diena

Pasaulinė širdies federacija ir jos nariai džiaugiasi pažanga, padaryta širdies sveikatai per 10 metų nuo pirmosios Pasaulinės širdies dienos, minėtos 2000 metais.

Per dešimtmetį Pasaulinė širdies federacija stebėjo medicinos pažangą ir politikos pokyčius, kurie darė teigiamą įtaką žmonių sveikatai visame pasaulyje. Tačiau kiekvienais metais insultas bei širdies ligos pasiglemžia 17,1 milijono gyvybių. Net 82% šių mirčių ištinka šalyse su žemomis ir labai žemomis pajamomis.

Šiame etape Pasaulinė širdies federacija ragina valstybės pareigūnus, sveikatos priežiūros specialistus, darbdavius ir kitus asmenis atkreipti dėmesį į šį skaičių. Norint viso pasaulio žmonėms sudaryti sąlygas kuo sveikiau ir ilgiau gyventi, būtina atsigręžti į širdies ir kraujagyslių ligų prevenciją bei kontrolę.

Pasaulinė širdies federacija įsitikinusi, jog siekiant ilgailaikių rezultatų reikia sutelkti dėmesį į konkrečius tikslus ir paprastus veiksmus. Štai kodėl šiais metais Pasaulinės širdies dienos tema yra skirta darbo vietai. Kad ir kokia būtų jūsų darbinė aplinka, turite jausti atsakomybę už savo širdies sveikatą, kad galėtumėte pasakyti:

„Aš rūpinuosi savo širdimi“.

Pastarąjį dešimtmetį dauguma įmonių pripažino sveikatos svarbą ir įsipareigojo įtraukti sveikatos skatinimą į savo darbotvarkę. Tačiau ne tik darbdaviai turi būti motyvuoti keistis, kiekvienas iš mūsų gali labai prisidėti prie sveikos aplinkos sukūrimo darbo vietoje.

Rūpintis savo sveikata visai nesudėtinga. Jūs galite tapti atsakingi už savo sveikatą, dalintis mintimis su draugais ir propaguoti sveiką darbo vietos aplinką. Norėdama padėti, Pasaulinė širdies federacija išskyrė 10 paprastų žingsnelių, kuriais ragina jus vadovautis.

Kaip galite gyventi sveikiau?

1.Sveikai maitinkitės: per dieną bent 5 kartus valgykite vaisių ir daržovių, venkite sočiųjų riebalų bei perdirbtų maisto produktų, kuriuose dažniausiai yra per daug druskos.
2.    Judėkite ir rūpinkitės savo širdimi: net ir 30 minučių fizinio aktyvumo gali apsaugoti nuo širdies infarkto ar insulto.
3.    Atsisakykite tabako: rizika susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis taps perpus mažesnė praėjus pusei metų po rūkymo atsisakymo.
4.    Palaikykite sveiką svorį: mažesnis svoris, ypač vartojant mažiau druskos, sudaro sąlygas mažesniam kraujospūdžiui. Aukštas kaujo spaudimas yra vienas iš svarbiausių insulto rizikos faktorių ir esminė priežastis beveik pusės visų širdies ligų ir insulto atvejų.
5.    Žinokite savo rodiklius: aplankykite šeimos gydytoją, kuris gali pamatuoti kraujospūdį, cholesterolio, cukraus kiekį, pilvo apimtį ir paskaičiuoti kūno masės indeksą (KMI).
6.    Mažinkite alkoholio vartojimą: ribokite alkoholinių gėrimų kiekį. Per didelis alkoholio kiekis gali būti padidėjusio kraujo spaudimo ir svorio augimo priežastis.

Darbe praleidžiame daugiau kaip pusę savo laiko, todėl darbas yra puiki vieta propaguoti sveiką gyvenseną. Štai keletas idėjų, kaip galite prisidėti prie sveikos darbo aplinkos kūrimo:

7.    Reikalaukite švarios aplinkos
•    Prašykite uždrausti rūkyti: rūpinkitės, kad jūsų darbo vietoje būtų nerūkoma.
•    Raginkite darbadavį teikti pagalbą norintiems mesti rūkyti.
8.    Sportuokite darbe
    •    Įtraukite mankštą į savo dienotvarkę: jeigu įmanoma, važiuokite į darbą dviračiu, lipkite laiptais, per pietų pertrauką pasimankštinkite arba eikite pasivaikščioti. Raginkite tai daryti ir kitus darbuotojus.

9.    Sveikai maitinkitės
    •    Savo kavinėje rinkitės sveiką maistą arba susiraskite greta esančias sveiką maistą gaminančias įstaigas.

10.    Venkite stresinių situacijų – nors stresas ir nėra nurodytas kaip tiesioginis rizikos faktorius susirgti širdies ligomis ir insultu, jis susijęs su rūkymu, dideliu alkoholio vartojimu ir nesveika mityba, kurie yra rizikos veiksniai, lemiantys širdies ligas
    •    Valgykite ne darbe, kad galėtumėte įkvėpti gryno oro.
    •    Darbo metu darykite reguliarias pertraukėles – atlikite tempimo pratimus ar mankštelę po 5 minutes du kartus per dieną.

Taip pat galite pradėti įsteigdami „sveikatos komitetą“, kuris imtųsi sveikatos gerinimo iniciatyvos, tinkamos jūsų darbovietei.


•    Įveskite dieną, skirtą į darbą ateiti pėsčiomis arba atvažiuoti dviračiu – paraginkite darbdavius išdalinti darbuotojams žingsniamačius, kad būtų galima sulyginti nueitų žingsnių skaičių su kitais kolegomis. Konkurencija gali paskatinti aktyvumą!
•    Raginkite savo darbdavį organizuoti širdies patikrinimą ir/arba metimo rūkyti programas.

Kodėl turime veikti šiandien?

•    17,1 milijonų žmonių kiekvienais metais miršta nuo širdies ligų ir insulto.
•    Bent 80% ankstyvų mirčių būtų galima išvengti laikantis sveikos mitybos principo, nuolatos sportuojant ir nerūkant.
•    Beveik pusė žmonių, kurie miršta nuo lėtinių ligų, tarp jų nuo širdies ligų bei insulto, būna pačiame produktyviausiame savo gyvenimo etape – nuo 15 iki 69 metų.
•    Sveika darbo jėga įvairiais būdais gali prisidėti prie viso verslo gerovės net ir ekonominio nuosmukio laikotarpiu, pavyzdžiui:
-padidinti produktyvumą;
-sumažinti darbuotojų nedarbingumą net iki 20%;
-sumažinti medicinines išlaidas (darbdaviams ir darbuotojams);
-mažinti traumų skaičių darbo metu;
-sąlygoti pakilesnę nuotaiką bei lojalumą;
-sumažinti darbuotojų kaitą.

Kas toliau?

Pasaulinė širdies diena šiais metais bus minima rugsėjo 26 dieną. Lietuvos širdies asociacija kviečia dalyvauti visus, net ir nesportuojančius žmones. Tradiciškai Vilniuje, prie Baltojo tilto, vyks dviračių žygis, sveikatos eitynės, mažojo krepšinio ir futbolo varžybos, šiaurietiškojo vaikščiojimo mokymai, sveikatą stiprinančių mokyklų vaikų pasirodymai, sveikiausio šventės dalyvio rinkimai ir daug kitų sveikų užsiėmimų. Taip pat renginio metu organizuojama kraujospūdžio matavimo akcija „Mano kraujospūdis – 120/80 mmHg“. Akcijos metu bus matuojamas kraujospūdis, skaičiuojamas kūno masės indeksas, bus nustatomas cholesterolio kiekis kraujyje, konsultuos gydytojai, bus platinama informacija apie širdies ir kraujagyslių ligų rizikos veiksnius, jų reguliavimo priemones bei prevenciją.
Daugiau apie renginus, skirtus paminėti Pasaulinę širdies dieną rugsėjo 26 d. Vilniuje ir kituose Lietuvos miestuose,  sužinokite čia: